Gravid uge 29

Skrevet af: Kamilla Vinding

|

Læsetid 7 min

Gravid uge 29 (28+0 -28+6)

I gravid uge 29 er der lys for enden af tunnellen, og endestationen er nær. Du har nemlig vraltet dig ind i 3. trimester. Og dét fortjener altså en kæmpe klapsalve.

Barnet er nu omkring 37 centimeter lang og vejer omkring 1.2 - 1.4 kg. Det vokser hurtigt, og mange gravide kvinder oplever nu barnets bevægelser på en mere intens måde. Du kan måske mærke små ryk i maven, når barnet bevæger sig rundt.

Der er nogle vigtige ting, du kan tage dig af i denne uge for at forberede dig til babyens ankomst. Det kan v√¶re en god tid til at indrette babyens v√¶relse og s√łrge for, at alt er klar til den store dag. Du kan ogs√• overveje at bes√łge f√łdeafdelingen for at tage en rundvisning og blive fortrolig med milj√łet.

I gravid uge 29 kan det v√¶re en god tid at begynde at overveje og diskutere med din l√¶ge eller jordemoder om, hvilke vacciner dit barn vil have brug for efter f√łdslen. Vaccinationer beskytter dit barn mod visse sygdomme og infektioner og er en vigtig del af at holde dit barn sundt.

Du kan ogs√• diskutere eventuelle behandlinger eller unders√łgelser, der skal foretages f√łr eller umiddelbart efter f√łdslen for at sikre dit barns velbefindende. V√¶r √•ben og kommunikerende med dit sundhedspersonale for at sikre den bedst mulige pleje og beskyttelse for dit barn

Ved denne milepæl er der normalt omkring 77 dage eller lidt over 11 uger tilbage til terminen. Det kan virke som lang tid, men tiden går hurtigt, når der er så meget at se frem til.

Dit barn i gravid uge 29

Barnets v√¶gt vil forts√¶tte med at stige og baby vil tage p√• i de kommende uger. Barnet bliver mere og mere f√łlsomt over for lyd og kan reagere p√• lyde udefra ved at bev√¶ge sig eller blive mere aktivt.

Det betyder at du måske kan begynde at få en mere tydelig fornemmelse af dit barns bevægelser og aktivitet. Du vil måske mærke, at dit barn skubber tilbage, når du lægger hånden på maven, og du kan endda se og mærke små bump og udbulninger på maveskindet.

Det kan v√¶re en fantastisk og f√łlelsesladet oplevelse at have s√•dan en t√¶t kontakt med dit uf√łdte barn, men husk at mange gravide ogs√• f√łler det en smule unaturligt og surrealistisk at se sin hud arbejde p√• den m√•de og m√¶rke at noget bev√¶ger sig s√• kraftigt derinde.

Som du n√¶rmer dig udgangen af gravid uge 29, er ern√¶ring stadig vigtigt for dit barns v√¶kst og udvikling. Dit barn f√•r sin n√¶ring gennem moderkagen, som filtrerer n√¶ringsstoffer fra din krop til barnet. Det er vigtigt at opretholde en sund og afbalanceret kost for at sikre, at dit barn f√•r de n√łdvendige n√¶ringsstoffer.

Du b√łr forts√¶tte med at spise frugt, gr√łntsager, proteiner og fuldkorn for at sikre, at dit barn f√•r alle de n√łdvendige vitaminer og mineraler. Det kan ogs√• v√¶re en god id√© at tage en graviditetsvitamin for at sikre, at du opfylder dit og dit barns ern√¶ringsbehov.

Barnets St√łrrelse

Din baby vejer omkring 1,2 - 1,4 kg og er cirka 37 centimeter i l√¶ngden. P√• dette tidspunkt er babyens √łjne √•bne, men deres nethinder er stadig inaktive.

Selvom babyen ikke kan se klart endnu, begynder udviklingen af deres syns evner i de kommende uger. Mod slutningen af graviditeten vil babyen være i stand til at skelne ændringer i lyset, der filtreres gennem mavevæggen.

Ved f√łdslen vil babyens √łjne v√¶re fuldt udviklede, og deres syn vil v√¶re mere avanceret. De vil v√¶re i stand til at reagere p√• lys og forme billeder af deres nye omgivelser.

Babys udvikling frem til gravid uge 29

Plads i Livmoderen

I gravid uge 29 af graviditeten begynder babyen at få mindre plads i livmoderen. Da babyen vokser, fylder de mere i livmoderen, hvilket betyder, at bevægelsesfriheden bliver mere begrænset. Dette skyldes også mængden af fostervand, der er til stede.

Fostervandet, der omgiver babyen i livmoderen, spiller en vigtig rolle. Fostervandet fungerer som en st√łdd√¶mper og beskytter babyen mod st√łd eller tryk udefra. Det giver ogs√• babyen mulighed for at bev√¶ge sig frit inde i livmoderen uden nogen begr√¶nsninger.

Selvom babyens bev√¶gelighed bliver mere begr√¶nset p√• grund af den mindre plads, de har til r√•dighed, kan de stadig udf√łre forskellige bev√¶gelser. Babyen kan str√¶kke sig, b√łje sig, rulle rundt og endda lave sm√• saltomortaler inde i livmoderen.


Mor

Det er m√•ske ikke kun h√¶nderne, der er i bev√¶gelse hos dig? Rastl√łse ben er nemlig en ret almindelig tilstand i gravid uge 29 som i ‚Äč‚Äčden sidste tredjedel af graviditeten.

Jeg oplevede selv en uimodståelig trang til cancan og stepdans, som kunne holde mig vågen det meste af natten. Kloge hoveder siger, at det ofte sker for gravide, som har et lavt niveau af jern eller folat. Så det kan være en god idé, at hive fat i din læge og få tjekket op på dét.

Ellers hjælper magnesiumspray også for mange.

Den gode nyhed er s√•, at symptomerne n√¶sten altid bliver bedre efter f√łdslen.¬†
Men indtil da - hvad kan du s√• g√łre? Her er nogle af de ting, der hjalp mig med at finde ro:

  • Bev√¶gelse: Det er tungt p√• det her tidpunkt i graviditeten, men en lang sv√łmmetur hjalp altid mig med at komme af med energien i benene.
  • Massage: Smid benene i sk√łdet p√• din partner og lad dem hj√¶lpe dig.
  • Udstr√¶kning: Jeg fik en god rutine med at str√¶kke l√¶gmusklerne inden sengetid.

Gravid uge 29

Det kan være svært at ligge på ryggen

I gravid uge 29 kan det v√¶re sv√¶rt at ligge p√• ryggen under graviditeten p√• grund af det √łgede tryk fra livmoderen p√• blod√•rerne. Dette kan for√•rsage svimmelhed og ubehag for mange gravide kvinder. N√•r du ligger fladt p√• ryggen, kan livmoderen presse p√• den store blod√•re, der transporterer blodet fra det nedre halvdel af kroppen til hjertet. Dette kan resultere i nedsat blodgennemstr√łmning og iltforsyning.

For at undg√• dette ubehag anbefales det at ligge p√• siden eller med rygst√łtte under graviditeten. Ved at skifte til en sideliggende position frig√łres trykket p√• blodkarrene, hvilket kan forhindre svimmelhed og ubehag.

Der er ogs√• visse aktiviteter, der kan hj√¶lpe med at styrke ryggen og lindre ubehag under graviditeten. Dette kan omfatte lette tr√¶nings√łvelser, s√•som sk√•nsomme str√¶k√łvelser, yoga eller vandgymnastik. Disse kan √łge fleksibiliteten og styrken i ryggen og derved reducere ubehag og smerter.

Som sagt tidligere hjalp en god sv√łmmetur altid for mig. Det var rart at f√łle v√¶gtl√łs samtidig med at man f√•r r√łrt sig. Hvis du lige som jeg, for l√¶nge siden har m√•ttet erkende at maven stritter for voldsomt og at du ikke kan klemme dig ned i noget som helst af dit gamle udstyr, selv ikke badedragten med masser af strech i. S√• fortvivl ikke! Graviditetsbadedragten er din nye bedste investering, og derfor s√¶lger vi dem p√• MamaMilla.dk. Og ellers har vi ogs√• et udvalg af tr√¶ningst√łj til gravide.


Åreknuder og hæmorroider

Under graviditeten er der √łget tryk p√• kroppens blodkar, hvilket kan f√łre til udvikling af √•reknuder og h√¶morroider. Hormonelle √¶ndringer kan ogs√• bidrage til disse tilstande.

Åreknuder og hæmorroider er derfor almindelige tilstande, som mange gravide kvinder oplever under deres graviditet. Åreknuder opstår, når blodkar udvider sig og bliver tydelige gennem huden, ofte på benene. Hæmorroider er hævede blodårer i analområdet.

For at forebygge √•reknuder og h√¶morroider er det vigtigt at opretholde en sund livsstil. Regelm√¶ssig motion, is√¶r sv√łmning eller g√•ture, kan ogs√• hj√¶lpe med at forbedre blodcirkulationen her i gravid uge 29.

Behandling af √•reknuder og h√¶morroider under graviditeten kan omfatte at bruge kompressionsstr√łmper eller -str√łmpebukser for at forbedre blodgennemstr√łmningen.

Ugens tip til mor

Hvem skal med p√• f√łdegangen?

N√•r det kommer til at v√¶lge hvem der skal med p√• f√łdegangen, er det vigtigt at du f√łler dig tryg og komfortabel under f√łdslen. Nogle kvinder √łnsker at have flere mennesker omkring sig for at dele den vidunderlige oplevelse, mens andre foretr√¶kker kun at have deres partner og jordemoder til stede.

Det er vigtigt at kommunikere klart og tydeligt til dem, der er involveret i f√łdslen, om dine pr√¶ferencer. Hvis du kun √łnsker din partner og jordemoder til stede, s√• s√łrg for at f√• det sagt. P√• den m√•de undg√•r du eventuelle ubehagelige eller konfliktfyldte situationer p√• selve dagen.

Din partner kan v√¶re en uvurderlig st√łtte i l√łbet af f√łdslen. De kan tilbyde fysisk og f√łlelsesm√¶ssig st√łtte, og v√¶re din st√łrste st√łtte under hele processen. Husk at tale med din partner om deres rolle under f√łdslen og s√łrg for at v√¶re √•ben om dine forventninger og √łnsker.

Uanset om du beslutter dig for at have mange mennesker eller kun din partner med p√• f√łdegangen, s√• er det vigtigt at huske, at det er dig, der tr√¶ffer beslutningen. Det handler om at skabe den bedst mulige oplevelse for dig selv og din baby.

Gravid uge 29

Partner

Ugens tip til partneren

Som partner til en gravid kvinde er du en vigtig st√łtte gennem hele graviditeten. Nu, hvor I befinder jer i gravid uge 29, er det vigtigt at forts√¶tte med at v√¶re en aktiv og engageret deltager is√¶r i f√łdselsforberedelsen. P√• dette tidspunkt b√łr I begynde at fokusere mere specifikt p√• selve f√łdslen, samt de f√łrste dage efter jeres barns ankomst.

Der er flere ting, du kan g√łre for at forberede dig som partner. F√łrst og fremmest er det en god id√© at informere dig selv om diverse f√łdselsprocesser og mulige komplikationer, s√• du er rustet til at handle hurtigt, hvis noget uforudset skulle opst√•. I kan ogs√• g√• til f√łdselsforberedelseskurser hvor I kan l√¶re om vejrtr√¶knings- og afsp√¶ndingsteknikker, der kan hj√¶lpe din partner under f√łdslen.

Derudover er det vigtigt, at du er tilg√¶ngelig for din partner b√•de f√łlelsesm√¶ssigt og praktisk. V√¶r opm√¶rksom p√• hendes behov og √łnsker, og v√¶r lydh√łr over for de udfordringer og f√łlelser, hun oplever. V√¶r der for hende, n√•r hun har brug for dig.

Med kærlighed,


Kamilla


Læs om gravid uge 28

Læs om gravid uge 30

S√łg